Jihočeský kraj - oficiální server provozovaný Krajským úřadem

Textová verze stránek

Navigace - nejvy‘‘í úroveň - výběr sekce

obrázkový předěl

obrázkový předěl
Ptákem roku je tetřev hlušec, stavbou století dálnice D3
3.04.2012


Ptákem roku je v Česku pro letošek tetřev hlušec. Zaslouženě, neboť posledních maximálně tři sta kusů žije už jen na Šumavě. A proto je na místě upozornit na jeho výjimečnost, současně ale také na fakt, že se jeho populaci posledních 15 let v Národním parku Šumava daří, což je zásluhou lidí z jeho správy. Ti se postarali o to, že může žít na dostatečné rozloze přirozeného lesa, kde má dostatek potravy, úkrytu i místa pro tokání a klid na rozmnožování a přezimování.

Jenomže víc než o tetřevech se teď mluví o studii, která má dokazovat, že tetřevům škodí odumírání stromů napadených kůrovcem, protože je připravuje o potravu, a že turisté na rozvoj jejich populace nemají zásadní negativní vliv. Terčem odborné i laické kritiky se hned stal i její údajný spoluautor Jozef Dúha ze Slovenska. Podle jedněch znamenitý vědec, který vypracoval průlomovou práci, podle jiných zase úředník, který stál u našich sousedů za řadou sporných rozhodnutí, jež jdou proti ochraně přírody. Nejsa ornitolog, nedokážu posoudit pravdivost tvrzení jedné či druhé strany, a tak si počkám na další postupně zveřejňované názory.

Vím ale, že stejně jako by „kauza Dúha" neměla zakrýt zdárný vývoj tetřeva hlušce na Šumavě, tak by ve stínu současných slibů vládních politiků, jak v jižních Čechách konečně po horách planých slibů vybudují dálnici D3, neměly zapadnout požadavky Jihočeského kraje, spojené s plánovanou dostavbou Jaderné elektrárny Temelín. A to je nejen urychlené dokončení dálnice D3, ale i obchvatu krajského města a vybudování tranzitního železničního koridoru. Bez soustavného a vytrvalého tlaku krajské samosprávy by se dálnice k jihočeské metropoli ještě dlouho nepřiblížila. Bez „vyhrožování", jak někteří nazvali mé prohlášení o potřebě spojit dostavbu Temelína s dostavbou dálnice D3, bychom se dnes pozitivní zprávy o budování dalších úseků této klíčové silniční stavby na jihu Čech asi nedočkali.
Bude-li tedy výstavba dálnice D3 na jihu Čech pokračovat, pak to jen vítám, protože bez kvalitní dopravní infrastruktury si nelze představit další rozvoj kraje. A podaří-li se nám zároveň předat „krajskou" silnici II/ 105 z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou do správy státu, který ji pak zařadí mezi komunikace I. třídy, pak to bude další krok, další úspěch v napravování historických nelogičností. Neboť objekt tak strategického a bezpečnostního významu, jakým je Jaderná elektrárna Temelín, musí být také velmi rychle dostupný po odpovídající silnici.

Přesto je dobré v záplavě vládních slibů před nadcházejícím volebním podzimem nezapomenout, že dálnice měla už dávno stát nebo být alespoň ve vysokém stupni rozestavěnosti. Zatím to je spíš stavba století. Nevím ale, jakého.

 

Jiří Zimola
hejtman Jihočeského kraje

Creative Commons       Copyright (C) 2017 Jihočeský kraj        Mapa webu        Prohlášení o přístupnosti stránek               Kontaktujte webmastera        Úvodní stránka       
Zákazky na profilu zadavatele Jihočeský kraj
neveřejný portál kraje
youtube kanál
profil kraje na facebooku