Text na řeč

Oprava Stádleckého mostu může po prázdninách začít. Chorvatský dub už schne

Jihočeský kraj chytá opravu Stádleckého mostu. Začne v polovině září a potrvá až do listopadu. Cena je 10 162 147,21 Kč včetně DPH. Oproti původnímu plánu došlo k šestiměsíčnímu zdržení. Kvůli kůrovcové kalamitě nebylo možné v České republice sehnat tak velké množství dubového dřeva.

Stádlecký most je národní, kulturní a technická památka a jediný dochovaný empírový řetězový most u nás. Tato jedinečná památka je v havarijním stavu. Příčinou je napadení prvků mostin vysoce invazivní a nebezpečnou dřevokaznou houbou z čeledi trámovek. Rekonstrukci potřebuje tedy velice nutně. Rada Jihočeského kraje schválila opravu již na podzim minulého roku s tím, že se začátkem prací počítá ve 2. čtvrtletí 2020. 

„Je paradoxní, že situace s kůrovcem, který napadá především smrky, může ovlivnit i nákup dubového dřeva. Ale stalo se a je to vzhledem k situaci logické“, řekl radní Antonín Krák a dodal, že veškerá těžba se v loňském roce soustředila právě na kůrovcové dřevo. „Majitelé lesů mají ze zákona povinnost prioritně zpracovat kůrovcem napadené stromy a zabránit tím dalšímu šíření škůdce. Většina firem z kapacitních důvodů tedy jakoukoli další těžbu pozdržela nebo rovnou stopla. Dovoz dřeva také z části zkomplikovala pandemie koronaviru, kdy jsme museli čekat na úplné fungování některých zahraničních úřadů“, dodal Krák.

Na Stádleckém mostě chorvatský dub

Sehnat dubové řezivo, tedy ten správný materiál k opravě Stádleckého mostu, nebylo jednoduché. Přepočteno „na stromy“ je na výměnu houbou poškozené mostovky a dřevěných podélníků pod ní, potřeba cca 700 vzrostlých dubů. „Zvažovali jsme i provizorní řešení, tedy výměnu mostovky s použitím modřínového či smrkového řeziva. To je ovšem měkké a s výraznou obrusností. Doprava je na Stádleckém mostě intenzivní, takže životnost mostovky by se výrazně snížila. Dubové dřevo ji zajistí na desítky let“, vysvětlil Krák.
V době kůrovcové kalamity byl dub v České republice de facto nesehnatelný a proto ho Jihočeský kraj poptával v zahraničí, konkrétně v Polsku, Maďarsku, Rakousku, Německu, na Ukrajině, ve Slovinsku a Chorvatsku. Jako nadějně se jevila dodávka z Ukrajiny, nicméně cenu potencionální dodavatel „vyšrouboval“ nad únosnou míru. Nakonec bylo dřevo dovezeno z Chorvatska, kdy i z pohledu struktury a barvy je chorvatský dub srovnatelný s českým. V těchto dnech je nakoupené dřevo již v jižních Čechách a prochází procesem dosoušení. 

Vlastní rekonstrukce začne v polovině září tak, aby se zbytečně nenarušila letošní turistická sezóna. Do poloviny listopadu by měly být práce hotovy. Rekonstrukce proběhne za plné uzavírky silnice mezi obcemi Stádlec a Dobřejice. Doprava bude vedena po objízdných trasách.


Stádlecký most byl postaven Vojtěchem Lannou podle návrhu Bedřicha Schnircha. Od roku 1848 do roku 1960 spojoval břehy Vltavy u obce Podolsko na důležité obchodní cestě z Bavorska do Haliče. Jeho existenci ohrozilo budování Orlické přehrady, po jejím napuštění by byl potopen. Naštěstí bylo rozhodnuto o jeho pečlivém rozebrání, označení jednotlivých kamenných bloků a postupném přenesení mostu do údolí řeky Lužnice, kde byl otevřen roku 1975.  
 

Galerie