V Alšově jihočeské galerii byla zahájena výstava slovenského malíře Tomáše Žemly (*1984) nazvaná Defragmentation. Autor, který patří k výrazným osobnostem současné česko-slovenské krajinomalby, představuje ve Wortnerově domě nejnovější cyklus obrazů inspirovaný krajinou slovenského venkova – poli, sady, mezemi a především remízky. Tyto drobné, často přehlížené prvky krajiny povyšuje na symboly ekologické rovnováhy, paměti a poezie všedního dne.
Výstavu uvedla kurátorka Dita Kozler, která představila autorovu tvorbu i samotný koncept výstavy a přiblížila její zasazení do aktuální výstavní dramaturgie Alšovy jihočeské galerie.
O autorovi a jeho přístupu
Žemlova tvorba osobitě navazuje na bohatou tradici středoevropského krajinářství, pohybujícího se na pomezí realistického zobrazení a konceptuální reflexe krajiny jako kulturního a duchovního fenoménu.
„Žemlova malba není pouhým záznamem viděného, ale záznamem vnitřní zkušenosti – zkoumáním vztahu člověka s přírodou,“
uvádí kurátorka Dita Kozler.
Každé plátno vzniká vrstevnatým nanášením drobných teček a čárek, čímž autor vytváří charakteristickou vizuální strukturu – jakýsi malířský raster, který se stává nosičem vnitřního rytmu obrazu. Tento proces dodává malbám specifickou světelnost, hloubku i tiché napětí, které diváka vtahuje do meditativního dialogu s krajinou.
Více informací ZDE.